Ámbitu xeográficu

La determinación del ámbitu territorial de la llingua asturllionesa inda ta pendiente d’un estudiu xeollingüísticu que precise con detalle la implantación xeográfica real del idioma. Con todo y con eso, puede afirmase que l’asturllionés ocupa güei una área que s’estiende polas provincias d’Asturias, Llión y Zamora y pol districtu de Bregancia.

N’Asturias l’área falante d’asturllionés ocupa la mayor parte del territoriu, cona excepción de los estremos occidental y oriental. Na parte occidental, la frontera traviesa los conceyos de Navia (deixando cumo puntos estremos de fala asturllionesa los llugares de Soirana, Fontes, Piñeira, La Polavieya, El Somuertu, Busmargalín y La Braña’l Ríu), Villayón (onde son falantes d’asturllionés las parroquias d’Oneta, Villayón –sacante’l llugar de Ribalaugua, de fala gallegoportuguesa–, Busmente ya Eirías, y Parḷḷeiru –sacante’l llugar de Llandequintá, onde se fala gallegoportugués–), Ayande (onde fala asturllionés la parte oriental del conceyu al leste del altu d’El Palu, más el llugar d’El Rebollu, perteneciente a la parroquia de Santa Colomba) y Ibias (onde la zona falante d’asturllionés ocupa solamente la parroquia d’A Estierna). Na parte oriental d’Asturias la frontera llingüística traviesa’l conceyu de Llanes (deixando del llau falante d’asturllionés las parroquias d’Andrín, San Roque y Purón) y más al meudía coincide cona raya ente los conceyos de Cabrales –falante d’asturllionés oriental– y El Valle Altu de Peñamellera.

Algo más complicao resulta determinar con precisión el territoriu de la provincia de Llión au se fala güei asturllionés, por mor de la falta de datos. En cualquier casu, parez posible aventurar qu’esa área ocupe a lo menos los municipios noroccidentales de Forniella, Páramu, Palacios, Ḷḷaciana, Vabia d’Arriba y Vabia d’Abaxu, amás de bona parte de las comarcas d’Oumaña, La Cepeda y Maragatos. Igualmente, l’asturllionés ta implantáu na parte oriental d’El Bierciu hasta una linia que, contra l’occidente, inclúi en todo ou en parte los términos municipales d’El Fabeiru, Veiga, Sancéu, Cabañas y Ponferrada, cona excepción d’una área de la contorna d’esta ciudá –qu’inda ta por determinar– au se producíu la substitución reciente del asturllionés pol castellanu. Más al sur d’El Bierciu fálase asturllionés nas comarcas de Cabreira y La Ribeira, sacante la parte fondera del valle del ríu Cabreira, que dende los llugares de Robredo y de Castro yía zona falante de gallegoportugués. Al oriente de toda esta área llionesa descrita hasta eiquí, hai dalgunos llugares qu’acasu mantengan una fala con mayoría de trazos llingüísticos asturllioneses nas comarcas de La Valdería, la parte alta de la vertiente occidental del valle de L’Órbigu, Ḷḷuna, Gordón y Los Argüeyos. Bien deseparáu xeográficamente de toda esta zona, pero en contactu territorial cona área asturiana falante d’asturllionés oriental, el conceyu de Sayambre –no nordeste de la provincia– mantién una fala asturllionesa. En cuanto al términu municipal de Valdión, vecín de Sayambre pol oriente, yía territoriu falante de castellanu, por más que nél queda la duda de l’adscripción llingüística de la fala de Caín, llugar onde’l componente asturllionés yía mayor que nos outros pueblos del municipiu.

L’área actual d’implantación del asturllionés na provincia de Zamora compriende la mayor parte de la comarca noroccidental de Senabria (excluída la zona occidental de la demarcación, al oeste d’A Portela de Padornelo, que fala gallegoportugués), una parte inda non bien determinada de La Carbayeda y probablemente dalgunos llugares del sector occidental d’Aliste.

En Bregancia, la estensión actual del asturllionés ta limitada a los llugares fronteirizos de Ruidenore (na raya con Senabria) y Guadramil (na raya con Aliste), al conceyu de Miranda (cona excepción de la propia ciudá de Miranda y de los pueblos d’Atanor y Teixeira, que falan gallegoportugués) y a trés llugares del conceyu de Viminosu (Angueira, Caçareillos y Vilassecu).

Comments are closed.