Cabreira l’Alta estrena mapa turístico-patrimonial con más de 200 topónimos autóctonos n’asturllionés

REALIZÁU POR EL TEIXU, L’IEC Y L’AYUNTAMIENTU, YE’L PRIMER MAPA D’UN MUNICIPIU LLIONÉS CON TOLA TOPONIMIA SACADA D’ENCUESTAS ORALES

L’Aula Cabreiresa de Trueitas acoyiéu esti sábadu pasáu la presentación del mapa turísticu de Cabreira l’Alta feitu por El Teixu, l’Institutu d’Estudios Cabreireses (IEC)y l’Ayuntamientu de Trueitas. L’actu, que tuvo llugar drento de las actividades de la VII Feria del Llibru de Cabreira 2023, contou cona presencia de Fernando Álvarez-Balbuena y Iván Martínez Lobo, coordinadores del trabayu. L’aportación específica d’El Teixu consistiéu na recoyida de la toponimia popular autóctona pa garantir la fidelidá a la tradición oral de tolos ñombres que se representan no mapa.

L’obxectivu d’esti trabayu yía amostrar deciséis rutas turísticas que recuerren los principales elementos patrimoniales y tolos puebros del municipiu. Pa completar la cartografía en papel, un códigu QR permite acceder a descripciones más detalladas de los caminos y de lo que podemos ver a lo llargo d’eillos. En total, el mapa y los textos descriptivos recueyen hasta 226 topónimos autóctonos. La mayoría de los ñombres son de Cabreira, pero tamién hai dalgunos de los territorios vecinos d’El Bierciu, Maragatos, La Valduerna, La Valdería, La Carbayeda y Senabria.

La mayor parte de los datos recoyéronse nas prácticas de trabayu de campu del III Cursu d’Encuestadores de la Tradición Oral en Llión, celebráu en Trueitas l’añu 2019. Posteriormente feciéronse varias encuestas más p’ampliar y revisar los topónimos necesarios pa completar la toponimia de las deciséis rutas. Los resultaos de la encuestación nun sirvieron namás pa recoyer los ñombres de los sitios, sinón qu’aumentaron el conocimientu de las falas cabreiresas y se documentaron mueitos  rasgos desconecíos hasta agora.

Ente los ñombres populares que recueye’l mapa encuéntranse topónimos mayores, como nuclios de población y territorios, pero tamién menores, como montes, picos, ríos, molines, ermitas, igresias, fraguas, palombares ou zonas mineiras. Con eillo, recupérase la súa denominación popular que mueitas veces se vieu deturpada nos mapas oficiales. Asina, ñombres como El Carbayal,  El Llagu, La Llaguna, El Castiellu ou Peñéu Canales, como los chama la xente cabreiresa, fueron cambiaos por *El Carbajal, *Lago de Truchillas, *Laguna Malicioso, *El Castillo ou *Pico de Valteleno.

Dende l’IEC destacaron qu’esti mapa «saca a la lluz la gran riqueza patrimonial de Cabreira l’Alta, pa que tolas personas, locales ou visitantes, puedan acercase a ella». El documentu incluye información de castros, canales romanas, parques, arquitectura popular, museos, igresias, molines ou monumentos naturales, entre outros.

El mapa yá está disponible nas instalaciones turísticas de Cabreira l’Alta, y tamién puede descargase en PDF aquí.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.